Elbilers rækkevidde om vinteren
Læs her omkring hvor lang rækkevidde elbiler har om vinteren og hvad du kan gøre for at forbedre den.
For ikke så længe siden tvivlede rigtig mange bilister på elbilernes pålidelighed, men i takt med den teknologiske udvikling i elbilbranchen har langt de fleste skiftet holdning. I dag tilbyder de fleste moderne elbiler en imponerende rækkevidde på en enkelt opladning, hvilket har resulteret i en støt stigende popularitet.
Med tiden har det dog vist sig, at klimaet har betydelig indflydelse på elbilers effektivitet. Det betyder, at der uafhængigt af både bilmærke og model er markant forskel på, hvor langt du kan køre ved 20 grader sammenlignet med temperaturer omkring frysepunktet.
Elbilers rækkevidde baseres på målinger foretaget i henhold til den såkaldte Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure, bedre kendt som WLTP. Ligesom det er tilfældet for benzin- og dieselbiler, bruger elbiler ligeledes mere energi ved højere hastigheder, og derfor var indførelsen af WLTP en nødvendig foranstaltning for at give et mere realistisk billede af elbilernes individuelle rækkevidde.
Men til trods for WLTP-metodens mere realistiske vurdering af elbilernes rækkevidde, forholder den sig ikke til årstidernes forskellige udetemperaturer. I den forbindelse har beregninger vist, at kørsel i temperaturer omkring frysepunktet kan reducere elbilers rækkevidde med helt op til 25 %.
Om vinteren udsættes elbiler for sværere omstændigheder, end deres WLTP-målinger er baseret på. Når det er koldt, øges batteriets indre modstand, hvilket resulterer i et større tab af energi end normalt. Generelt set vil elbilers rækkevidde ved nul grader derfor være omkring 15-25 % lavere end ved 20 grader.
Når temperaturen falder, kræves der mere af batteriet
Udover at koldere temperaturer helt automatisk begrænser elbilers maksimale rækkevidde, er vores egne behov i vintermånederne også med til at kræve mere af batteriet. Med lavere temperaturer følger et større behov for opvarmning af kabinen, herunder blandt andet klimaanlæg, sædevarme og rudevarme, hvilket alt sammen tager energi fra batteriet og nedsætter rækkevidden.
Når det kommer til opvarmning af kabinen, er klimaanlægget den største energisluger. For at spare på energien kan du derfor begrænse dit forbrug af klimaanlægget og i stedet prioritere at bruge sæde- og ratvarme. Afhængig af udetemperaturen vil det dog ikke altid være muligt at begrænse forbruget af hverken klimaanlæg eller andre varmefunktioner, og derfor er vores allerbedste råd at sørge for at opvarme kabinen, mens bilen stadig er koblet til strøm.
Ved at opvarme kabinen, før du kører hjemmefra, kan elbilen gøre brug af energi direkte fra ladestikket frem for batteriet. På den måde får du både et fuldt opladt batteri samt en varm og behagelig kabine, før du overhovedet har forladt indkørslen, og dermed kan du altså bevare mest muligt af batteriets maksimale rækkevidde.
Hos FDM har de lavet en omfattende test af elbilernes rækkevidde ved både 20 grader og nul grader. Testen indeholder målinger foretaget på et bredt udsnit af de mest populære elbiler på markedet, og er du interesseret i at lære mere om rækkevidden på din elbil om vinteren, så kan du læse alt om FDMs test her.