Nyere brugte plug-in hybridbiler
Stort udvalg af nyere brugte plug-in hybrider i mærkerne Mercedes, BMW, Audi og Volvo.
Overvejer du at købe eller lease en hybridbil så stiller du med garanti dig selv en lang stribe af spørgsmål. Hvad er forskellen på mild-hybrid, hybrid og plug-in hybrid? Passer mit kørselsbehov til en hybridbil? Hvor langt kører en plug-in hybridbil reelt på strøm? Hvad er fordelene og ulemperne ved en hybridbil? Og skal jeg være nervøs for at batteriet en dag skal skiftes?
Nederst på denne side har vi forsøgt at samle så mange af de spørgsmål (FAQ) vi bliver mødt med i det daglige omkring hybridbiler og plug-in hybrid og giver svarene – også de ærlige, baseret på egne erfaringer med teknologien.
Brænder du inde med et spørgsmål omkring plug-in hybridbiler, som vi ikke besvarer nedenfor, så skriv endelig til os. Du er med garanti ikke den eneste, der spekulere over det.
Touring M-Sport aut. 5 d
M-Sport aut. 4 d
Sport Line aut. 4 d
M-Sport xDrive aut. 4 d
Sport Line xDrive aut. 4 d
xDrive45e M-Sport aut. 5 d
xDrive45e M-Sport aut. 5 d
P300e S aut. 5 d
AMG Line stc. aut. 5 d
AMG Line Shooting Brake aut. 5 d
Før du køber en hybridbil
Plug-in hybrid: Den mest udbredt hybrid variant. En plug-in hybridbil kan oplades med kabel og tilbagelægge kortere afstande - typisk 30-60 km. - på ren elektricitet. På længere stræk og ved højere hastigheder overtager brændstofmotoren. Eksempler på plug-in hybridbiler er Mercedes C350 e og BMW 330 e.
Mild-hybrid: Meget udbredt variant. Modellen kører grundlæggende på brændstof og tilkobler kun i kort tid – typisk under acceleration - en lille elektrisk motor. Teknologien findes blandt andet i en lang række af Mercedes modeller - kaldet EQ-boost – fx en Mercedes C200 (W205).
Hybrid: Mindre udbredt. Modellen kører på brændstof og batteriet oplades under kørslen. Eksempler på bilmodeller er BMW i3 Rex og Toyota C-HR Hybrid.
Alt om hybrid
Der findes tre typer af hybridbiler.
Plug-in hybrid: Den mest udbredt hybrid variant. En plug-in hybridbil kan oplades med kabel og tilbagelægge kortere afstande - typisk 30-60 km. - på ren elektricitet. På længere stræk og ved højere hastigheder overtager brændstofmotoren. Eksempler på plug-in hybridbiler er Mercedes C350 e og BMW 330 e.
Mild-hybrid: Meget udbredt variant. Modellen kører grundlæggende på brændstof og tilkobler kun i kort tid – typisk under acceleration - en lille elektrisk motor. Teknologien findes blandt andet i en lang række af Mercedes modeller - kaldet EQ-boost – fx en Mercedes C200 (W205).
Hybrid: Mindre udbredt. Modellen kører på brændstof og batteriet oplades under kørslen. Eksempler på bilmodeller er BMW i3 Rex og Toyota C-HR Hybrid.
Med en plug-in hybridbil drives bilen hovedsageligt af el, men kun over kortere distancer. Typisk kører en plug-in hybridbil reelt 30-60 km. på et fuldt opladt batteri, selvom de i nogle tilfælde opgives til mere, hvorefter forbrændingsmotoren overtager. Motoren holder dog ikke blot bilen kørende, men lader samtidig også batteriet op igen under kørsel og nedbremsning. Alternativt kan batteriet lades op ved en ladestation enten ude eller hjemme. I nødstilfælde kan plug-in hybridbilen også sættes til en stikkontakt. Opladningstiden variere fra mærke til mærke og afhænger blandt andet af hvor kraftig en ladestation du har valgt.
En plug-in hybridbil kan fås med både benzin- og dieselmotorer. Modeller som BMW 225xe, BMW 330e, BMW 530e, BMW X5 iPerformance, Mercedes C350 e, Mercedes E300 e er blandt de populæreste plug-in hybridbiler på vores varelager.
- Mere miljøvenlig og lavere emission end konventionelle biler
- Kræver mindre vedligeholdelse end konventionelle biler
- Benzinmotor træder til når batteriet er afladet og batteriet oplades igen under kørsel
- Lav grøn ejerafgift
- Fungerer som ren elbil på kortere ture (op til 60 km. afhængig af model og køremønster)
- Ingen ventetid ved ladestandere - hurtig optankning på brændstof
- Støjsvag når den kører på el
- Hybridteknologiens merpris neutraliseres af lavere registreringsafgift
- Man skal kunne lade i eller nært sit hjem for at køre elektrisk til hverdag
- Plug-in hybridbiler uden varmepumpe kan ikke køre på ren el når det er koldt
- Bagagerummet er typisk mindre end tilsvarende benzin/dieselbil
- Rækkevidde på ren strøm er kun mellem 30 og 60 km. afhængig af model og køremønster
- Høj vægt fordi den har forbrændingsmotor samt el-motor og et relativt stort batteri
- Ikke alle plug-in hybridbiler fås med anhængertræk
Helt overordnet skal man være afklaret omkring sit daglige kørselsmønster. En plug-in hybridbil egner sig særligt godt til kortere ture og blandet kørsel. Kører man dagligt store afstande og ved høje hastigheder vil en moderne dieselbil med en Euro 6.2-motor stadig være den mest miljørigtige løsning.
Hybridteknologi kræver tilvænning for førstegangskøbere og selvom tilvænningsperioden først rigtigt starter efter erhvervelsen, så gør man sig selv en tjeneste ved at sætte sig ind i den pågældende bils køreprogrammer og eventuelt medfølgende app inden prøveturen. Læg en rute for din prøvetur, der afspejler din hverdag, hvad enten det er by, lande- eller motorvejskørsel. Omstil din kørestil og accelerer lineært med blød speederfod og lad batteriet bremse bilen hen mod rundkørsler og lyskryds.
Har man behov for anhængertræk, så undersøg om det er muligt på den pågældende plug-in hybridbil du er interesseret i. Hvis det kan monteres så undersøg derefter hvor meget bilen må trække.
Vær også opmærksom på pladsforholdene i en plug-in hybridbil. Batteriet optager noget af bagagepladsen og derudover fylder ladekablerne også en smule.
Tænk over hvilket opladningsabonnement, der passer bedst til dit behov. I samme ombæring skal du tage stilling til hvorvidt du vil have en ladeboks i dit hjem. Af operatører kan nævnes Clever og E.ON. Det er også muligt at lade fra offentlige ladestandere uden abonnement, men oftest er det noget dyrere.
De største bekymringer blandt førstegangskøbere af plug-in hybridbiler drejer sig om batteriets levetid. Derfor kommer fx. Audi deres kunder i møde med en garanti på 8 år/160.000 km. (hvad der måtte indtræde først) på batteriets levetid og tab af kapacitet.
Som udgangspunkt forsikrer producenterne generelt, at batterierne er konstrueret til at holde hele bilens levetid. Skulle der opstå problemer, kan cellerne udskiftes enkeltvis, så man behøver under alle omstændigheder ikke frygte et helt batteriskifte.
Vores egne erfaringer på området er, at vi endnu har til gode at opleve udtjente batterier.
Fabriksgarantierne på batterier i plug-in hybridbiler lyder som følger:
Audi: 8 år/160.000 km.
BMW: 8 år/100.000 km.
Mercedes: 8 år/160.000 km.
Det kommer ikke som en overraskelse for nogen, at vi i Danmark har det ganske koldt henover vinterhalvåret og batterier kan ikke lide kulde. Der er dog flere gode råd til hvordan du kan maksimere batteriets rækkevidde på vinterdage.
- Parker indendørs i det omfang det er muligt. Når det er koldt går meget af elektriciteten til at opvarme batteriet.
- Oplad bilen helt frem til at du skal køre. På den måde er batteriet opvarmet ved afgang og dets rækkevidde vil blive mindre påvirket af kulden.
- Tænd for varmen i bilen mens den oplader, så batteriet ikke skal bruge kapacitet til det under kørslen.
- Oplad så vidt muligt hver gang du parkerer for at løbe et ærinde. Og husk at lade varmen forblive tændt (pkt. 3).
- Lad bilens navigationssystem styre hvornår du skal køre på el. Således optimeres kørselsmønstret og batteriets rækkevidde maksimeres. Det sidste råd gælder for så vidt hele året.
Selvom en plug-in hybridbil ikke belaster forbrændingsmotoren lige så meget som en almindelig benzin- eller dieselbil så er serviceintervallerne ikke nødvendigvis længere af den grund.
Derudover bruges bremserne på elbiler og hybridbiler også mindre, hvilket i det danske klima kan forårsage større behov for vedligeholdelse i form af rensning og smøring.
De fleste hybridbiler har derfor samme serviceinterval som andre biler, men i nogle tilfælde kortere mellem olieskiftene.
De fleste plug-in hybridbiler kan leveres med anhængertræk, og nogle af dem må endda trække selv tunge campingvogne. Spørg alligevel ind til, hvor meget bilen må trække på krogen for at sikre dig, at bilen lever op til dine behov.
Bemærk også, at ovenstående gælder for plug-in hybridbiler. En almindelig hybridbil kan som oftest ikke leveres med anhængertræk.
HEV er forkortelsen for "Hybrid Electric Vehicles" og det var med denne teknologi, at udviklingen startede omkring årtusindeskiftet.
En HEV-hybrid har et batteri, hvortil der genereres strøm via forbrændingsmotoren og i forbindelse med nedbremsninger. Batteriet bidrager primært under acceleration og mindsker dermed brændstofforbruget i størrelsesordenen ca. 20 %.
En HEV-hybridbil kan hverken køre på ren el eller lades op ved standere eller lignende.
PHEV er forkortelsen for "Plugin Hybrid Electric Vehicles" og dermed videreudviklingen af HEV (Hybrid Electric Vehicles).
En plug-in hybridbil kan oplade batteriet både ved kørsel og ved en ladestander. Derudover er batteriet både større og kraftigere, hvilket gør det muligt at køre ture på ren elektricitet.
Et eksempel på en plug-in hybridbil kunne være en BMW 530e, som er opgivet til at kunne tilbagelægge omkring 45 km. på ren strøm afhængig af køremønster og forbrug af fx. sædevarme etc.
MHEV betyder "Mild Hybrid Electric Vehicles" og er en mildere udgave af en HEV (Hybrid Electic Vehicles).
En MHEV kører ikke på rent el, men benytter i stedet elektriciteten til at assistere på tidspunkter hvor bilen bruger meget brændstof. Det kunne eksempelvis være under acceleration eller ved start af motoren i start/stop funktionen.
En MHEV oplader sig selv ved fx. nedbremsninger og kan ikke lades op.
Som udgangspunkt, nej! Der er fra politisk hold stillet forslag om, at gøre det muligt for kommunerne at tilbyde gratis parkering for lav- og nulemissionsbiler (elbiler og plug-in hybridbiler). Men det er altså foreløbigt ikke vedtaget.
En plug-in hybridbil må parkere på alle parkeringspladser - også de pladser der er forbeholdt elbiler, hvilket en dom i Østre Landsret senest har fastslået. Disse pladser er der på nuværende tidspunkt ikke den samme konkurrence omkring, så det er en stor fordel - særligt i de større byer - at man kan parkere sin plug-in hybridbil her.
Ja, ejerafgiften er lavere på plug-in hybridbiler. Det skyldes, at den angivne km/l. er meget høj fordi en plug-in hybridbil som udgangspunkt køre på strøm. For eksempel er en BMW 530e 2,0 iPerformance, som er blandt vores mest solgte plug-in hybridbiler, opgivet til at køre 45 km. ved ren el-drift, hvilket med en teknisk omregning giver et brændstofforbrug ved blandet kørsel på 50 km/l.*
Dermed kører den forholdsvis store premium-bil, så langt på literen, at man kun skal betale kr. 460 halvårligt i grøn ejerafgift. Til sammenligning koster en BMW 520i 2,0 kr. 890 halvårligt.
*Kilde BMW.
De nyeste plug-in hybridbiler kører 30-60 km. på el alene. FDM's Motor magasin testede i deres 2/2020 udgave rækkevidden i en stribe plug-in hybridbiler på fuldt opladte batterier og med 10 km. motorvejskørsel med 110 km/t. 10 km. landevejskørsel med 80 km/t. og ca. 10 km. bykørsel med 50 km/t. De plug-in hybridbiler i testen, der kunne køre længere end de ovennævnte 30 km. fik forlænget testruten med henholdsvis by- og landevejskørsel. Det kom der blandt andet følgende resultater ud af:
BMW X5 xDrive45e xLine 62 km. på ren el
Volvo V90 T8 eAWD Inscription 40 km. på ren el
BMW 330e M Sport 39 km. på ren el
BMW 530e Sportline 37 km. på ren el
Audi Q5 55 TFSi e Prestige Tour 35 km. på ren el
VW Passat GTE Plus sedan 35 km. på ren el
Mercedes C300 de Advantage 31 km. på ren el
Mercedes E300 de Advantage st. car. 26 km. på ren el
Testen blev udført i januar 2020.
FDM's Motor magasin testede i deres 2/2020 udgave hvor lang tid en fuld opladning tager på stribe plug-in hybridbiler fra en offentlig ladestander. Audi og Mercedes kan trække strøm fra to faser (7,4 kW), hvilket har stor betydning i testen.
Audi Q5 55 TFSi e Sport Prestige Tour
Batteri: 14 kWh
Max ladeeffekt: 7,4 kW
Ladetid: 2,0 timer
BMW 330e M Sport
Batteri: 12 kWh
Max ladeeffekt: 3,7 kW
Ladetid: 3,5 timer
BMW X5 xDrive 45e xLine
Batteri: 24 kWh
Max ladeeffekt: 3,7 kW
Ladetid: 6,8 timer
Mercedes C 300 de Advantage
Batteri: 14 kWh
Max ladeeffekt: 7,4 kW
Ladetid: 2,0 timer
Volvo V90 T8 eAWD Inscription
Batteri: 12 kWh
Max ladeeffekt: 3,7 kW
Ladetid: 3,2 timer
FDM's Motor magasin testede i deres 2/2020 udgave en stribe plug-in hybridbiler på blandt andet brændstoføkonomien når batteriet er tomt. Testen blev udført på en 100 km. testrute, som var ligeligt fordelt på bykørsel, landevej, og motorvej (110 km/t.). Testen gav følgende resultat for nedenstående biler.
BMW X5 xDrive45e xLine 9,4 km/l.
Volvo V90 T8 eAWD Inscription 12,7 km/l.
BMW 330e M Sport 14,2 km/l.
BMW 530e Sportline 12,0 km/l.
Audi Q5 55 TFSi e Prestige Tour 12,0 km/l.
VW Passat GTE Plus sedan 15,9 km/l.
Mercedes C300 de Advantage 18,0 km/l.
Mercedes E300 de Advantage st. car 15,9 km/l.
Ja. Det er vores anbefaling, at man opstiller en ladestander på sin bopæl (carport eller garage).
En plug-in hybridbil har som oftest et stort batteri, hvilket tager mange timer at oplade og kræver et kabel der kan trække en tilstrækkelig stor mængde strøm. Ideelt set, og som en fremtidssikret løsning, bør man derfor vælge et kabel, med forbindelse til et seperat system på husets eltavle, der kan levere opladning med 11 kW (3-faset med 16 ampere). Alternativt er en løsning med eksempelvis 3,7 kW (1-faset med 16 ampere), som udgangspunkt nok til at kunne oplade sin plug-in hybridbil i hjemmet.
Har man firmabil er det et krav, at få sat en decideret ladeboks op såfremt man ønsker at få godtgjort sine udgifter til opladning. En ladeboks byder endvidere også på hurtigere opladning.
En ladestander opsættes i øvrigt altid af en autoriseret el-installatør.
Kilde: Bolius.dk
Ofte leveres en plug-in hybridbil eller elbil med en mindre oplader, kaldet en nødlader - eller i folkemunde en mormor-lader. Med nødlader menes, at den kun skal benyttes i almindelige eludtag og stikkontakter, hvis det er strengt nødvendigt. Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at man ikke benytter sin nødlader med en højere effekt end 6 ampere og maksimalt 2 timers varighed. Det skyldes, at boligers el-net ikke er designet til at håndtere den store belastning, der opstår under timer lange opladninger. Ampere-niveauet kan ofte indstilles i bilens menu.
Kilde: Bolius.dk