Elbilen Mercedes EQC400 4M
Mercedes' første elbil tager stikket hjem på markedet for elbiler i premium segmentet. Læs mere om modellen her.
Den elektriske EQC400 fra Mercedes bliver af motorpressen placeret i den øjeblikkelige trone på el-bilmarkedet. Med vanlig høj fornemmelse af kvalitet og en rækkevidde på cirka 400 km., samt rigtig gode køreegenskaber sætter den en ny standard for konkurrenterne i SUV-segmentet - Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Tesla X.
Læs mere om Mercedes' første elbil her.
![Mercedes EQC400 (1)](/media/2297/mercedes-eqc400-1.jpg?anchor=center&mode=crop&width=570&height=463&rnd=132544080090000000)
Mercedes EQC400 4M var den første i den nye elektriske EQ-klasse fra Mercedes, som foreløbig er blevet udbygget med EQV-klassen. I 2021 støder en EQS i både sedan og SUV-udgave, samt en EQE model til programmet.
Mercedes EQC400 er skabt som elbil helt fra bunden, men ruller af samme samlebånd som GLC-modellen og på bagsædet bemærker man da også, den for en elbil så atypiske kardantunnel, som tager noget af benpladsen i midten. Tunnelen skjuler i denne sammenhæng ikke nogen trækaksel, men i stedet batteriets hjælpesystemer. Alligevel er der fornuftig plads til 5 personer i en Mercedes EQC og modellen kommer ikke i en 7-personers version.
Som noget forholdsvis unikt for en elbil, må en EQC400 trække 1.800 kg. på et fabriksmonteret anhængertræk.
![](/media/2299/mercedes-eqc400-3.jpg?anchor=center&mode=crop&width=570&height=463&rnd=132544080090000000)
Det afgørende element ved valg af elbil er oftest bilens rækkevidde. Hvor langt kører den reelt på en opladning og er den dermed brugbar i hverdagen?
Mercedes opgiver selv deres EQC400 til en rækkevidde på op til 416 km. under optimale vejr- og vejforhold, samt uden brug af sædevarme, klimaanlæg og lignende.
I en test foretaget af FDM ved kørsel på motorvej med 110 km/t. lander de præcis på 375 km. på fuldt batteri, hvilket må siges i rigelig grad at kunne dække flertallets daglige kørselsbehov.
På weekend- og ferieture, hvor afstandene typisk bliver længere og hastighederne højere, kommer hurtigladestationerne for alvor til deres ret. Mercedes EQC400 kan lade med 110 kW og i samme FDM test blev EQC'en lynopladet til yderligere 200 km. rækkevidde på kun 28 min.
![Mercedes EQC400 (4)](/media/2300/mercedes-eqc400-4.jpg?anchor=center&mode=crop&width=570&height=463&rnd=132544080090000000)
Foruden standardversionen af Mercedes EQC400 4M kommer modellen også i to særlige udstyrsversioner.
Den ene kaldes Edition 1886 og er en hyldest til den første patenterede motoriserede bil - udviklet af Carl Benz i året 1886.
Udstyrspakken i Mercedes EQC400 Edition 1886, omfatter blandt andet en kombineret sort og indigoblå kabine, samt Multibeam LED-lygter, Burmester sound system, 360 graders kamera, elektriske sæder, trinbræt, sort kølergrill, diverse 1886-emblemer (ude og inde) og ikke mindst den avancerede førerassistentpakke, hvor man stort set kan overlade kørslen til bilen selv.
I den mere sporty AMG Line udgave får man på eksteriørsiden blandt andet den særlige black-panel kølergrill med sort højglans ramme, frontskørt og luftindtag i krom, samt bredere hækskørt med diffusor-indsats. Derudover er en AMG Line versionen udstyret med 19" AMG alufælge i 5-egers design. I kabinen får man et multifunktions-sportrat i Nappalæder med flad bund og perforeret greb, samt sportssæder med AMG grafik og sportspedaler i børstet rustfri stål og AMG bundmåtter.