Nyere brugte elbiler

20 nyere brugte elbiler på lager til salg og leasing. Fx. Porsche Taycan, Audi e-tron, Jaguar I-Pace og Mercedes EQC.

Rækkevidden på elbilerne har nået et niveau, hvor 9 ud af 10 danskere kan få dækket deres daglige kørselsbehov til og fra arbejde. Hvad enten det gælder køb eller leasing af en nyere brugt model er prissætningen lige nu attraktiv, grundet de lempelige afgiftsregler, og interessen for de nyere brugte elbiler derfor støt stigende. Hos Sand Jensen Automobiler var vi på et tidligt stadie nysgerrige omkring elbiler og har på den baggrund opbygget et stort erfaringsgrundlag omkring de elektriske biler. Derfor kender vi også alle svarene på de oftest stillede spørgsmål - og meget mere end det. Når det gælder finansieringen af en nyere brugt elbil, uanset om det måtte gælde et billån eller leasing, er vi specialister på området. 

Lige nu oplever vi stor efterspørgsel efter modeller som Porsche Taycan 4S, Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Mercedes EQC.

Overvejer du at købe eller lease en brugt elbil så se vores store udvalg her og se svarene på nogle af de mest stillede spørgsmål (FAQ) omkring elbiler nederst på siden.

Personvogn
Audi e-tron 55
Advanced quattro 5 d
Kr. 684.900 Kr. 699.900
Modelår
2019
1. registrering
23-01-2019
Kilometerstand
2.000
Brændstof
El
Personvogn
Audi e-tron 55
Advanced quattro 5 d
Kr. 689.900
Modelår
2019
1. registrering
20-08-2019
Kilometerstand
11.000
Brændstof
El
Personvogn
Audi e-tron 55
Advanced quattro 5 d
Kr. 669.900
Modelår
2019
1. registrering
27-02-2019
Kilometerstand
27.000
Brændstof
El
Personvogn
Audi e-tron 55
Advanced quattro 5 d
Kr. 719.900
Modelår
2019
1. registrering
21-03-2019
Kilometerstand
16.000
Brændstof
El
Personvogn
Audi e-tron 55
Advanced quattro 5 d
Kr. 749.900
Modelår
2019
1. registrering
27-02-2019
Kilometerstand
26.000
Brændstof
El
Personvogn
Audi e-tron 50
Advanced SB quattro 5 d
Kr. 749.900
Modelår
2020
1. registrering
18-06-2020
Kilometerstand
5.000
Brændstof
El
Personvogn
Audi e-tron 50
quattro 5 d
Kr. 619.900
Modelår
2020
1. registrering
11-06-2020
Kilometerstand
2.000
Brændstof
El
Personvogn
BMW i3
aut. 5 d
Kr. 259.900
Modelår
2019
1. registrering
09-05-2019
Kilometerstand
6.000
Brændstof
El
Personvogn
BMW i3
aut. 5 d
Kr. 209.900
Modelår
2018
1. registrering
05-07-2018
Kilometerstand
11.000
Brændstof
El
Personvogn
BMW i3
aut. 5 d
Kr. 219.900
Modelår
2018
1. registrering
16-08-2018
Kilometerstand
12.000
Brændstof
El
Personvogn
BMW i3
aut. 5 d
Kr. 199.900
Modelår
2018
1. registrering
25-07-2018
Kilometerstand
37.000
Brændstof
El
Personvogn
BMW i3s
aut. 5 d
Kr. 249.900
Modelår
2018
1. registrering
03-09-2018
Kilometerstand
18.000
Brændstof
El
Personvogn
Jaguar I-Pace
EV400 HSE aut. AWD 5 d
Kr. 669.900
Modelår
2019
1. registrering
22-03-2019
Kilometerstand
15.000
Brændstof
El
Personvogn
Jaguar I-Pace
EV400 SE aut. AWD 5 d
Kr. 619.900 Kr. 649.900
Modelår
2020
1. registrering
05-08-2019
Kilometerstand
13.000
Brændstof
El
Personvogn
Jaguar I-Pace
EV400 SE aut. AWD 5 d
Kr. 629.900
Modelår
2020
1. registrering
08-08-2019
Kilometerstand
9.000
Brændstof
El
OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL
Hvad er en elbil?

En elbil er alene drevet af strøm - i modsætning til hybrid- og plug-in hybrider, som kører på både strøm og brændstof - og udleder ved kørsel ingen CO2.

Da elbilen alene drives af strøm er den meget støjsvag.

Elbilen oplades enten via en privat ladeboks i hjemmet eller på en af de mange ladestationer rundt omkring i landet. Størrelsen af batteriet afgøre hvor lang rækkevidde bilen kan tilbagelægge på en fuld opladning - typisk 180-600 km.  

Hvad er fordelene ved en elbil?
  • Ingen CO2 udledning - miljøvenlig
  • Lavere omkostninger til service og vedligeholdelse (færre sliddele)
  • Lavere grøn ejerafgift
  • Gratis parkering i nogen danske byer
  • Meget lav kabinestøj (ingen motorstøj)
  • Letkørt og hurtig acceleration
  • Begunstiget af lavere afgifter 
  • Forvarmet kabine om vinteren og nedkølet om sommeren
Hvad er ulemperne ved en elbil?
  • Opladning er mere tidskrævende end traditionel tankning
  • Reduceret rækkevidde om vinteren 
  • Ingen mulighed for anhængertræk
  • Endnu begrænset antal ladestationer i visse dele af landet
Stort kørselsbehov - hvilken elbil skal jeg vælge?

Udvalget af elbiler stiger eksplosivt og ifølge Danmarks Statistik kan en elbil i 9 ud af 10 danskeres tilfælde løse den daglige køretur til og fra arbejdspladsen uden det er nødvendigt at oplade sin elbil.

Har man imidlertid behov for at køre længere stræk - fx. familiebesøg mellem Jylland og Sjælland - vil vi anbefale, at vælge en elbil, der kan lynlade, så man hurtigt er videre i det tilfælde, at en opladning undervejs blive nødvendig. Elbilforeningen FDEL - Forenede Danske Elbilister - giver et fingerpeg i forholdet mellem km. og ladetid ved lynladning på en række forskellige elbiler. Fx. 

Audi e-tron lader 152 km. på 15 min. og 285 km. på 30 min.
Mercedes EQC lader 125 km. på 15. min. og 241 km. på 30 min.
Jaguar i-Pace lader 108 km. på 15 min. og 213 km. på 30 min.
Porsche Taycan lader 239 km. på 15 min. og 342 km. på 30 min. 
Tesla Model 3 lader 319 km. på 15 min. og 437 km. på 30 min. 

Kan man oplade sin elbil ved en almindelig stikkontakt?

Ja, det kan man med en nødlader - også kaldet mormor lader. Den bør dog kun tages i brug i nødstilfælde da der er eksempler på, at huses el-installation ikke kan klare belastningen. Sikkerhedsstyrelsen anbefaler derfor, at man maksimalt benytter en nødlader i to timer, hvis man lader med en strømstyrke på 6 ampere svarende til 1,4 kW.

Er du i tvivl om din egen stikkontakt kan klare belastningen fra en nødlader, kan du få en autoriseret elinstallatør til at godkende den.

 

Er det nødvendigt med en ladeboks hjemme?

Ja. Det er vores anbefaling, at man opstiller en ladestander på sin bopæl (carport eller garage).

En elbil har et stort batteri, hvilket tager mange timer at oplade og kræver et kabel der kan trække en tilstrækkelig stor mængde strøm. Ideelt set, og som en fremtidssikret løsning, bør man derfor vælge et kabel, med forbindelse til et seperat system på husets eltavle, der kan levere opladning med 11 kW (3-faset med 16 ampere). Alternativt er en løsning med eksempelvis 3,7 kW (1-faset med 16 ampere), som udgangspunkt nok til at kunne oplade sin elbil i hjemmet.

Har man firmabil er det et krav, at få sat en decideret ladeboks op såfremt man ønsker at få godtgjort sine udgifter til opladning. En ladeboks byder endvidere også på hurtigere opladning. 

En ladestander opsættes i øvrigt altid af en autoriseret el-installatør.

Kilde: Bolius.dk

Hvad koster en ladeboks til hjemmet?

En ladeboks koster i størrelsesordenen kr. 4.000-10.000 ved køb (engangsudgift). Man kan også vælge at leje og dermed betale et månedligt beløb for laderen. Gør man det tilbyder udbyderen som regel, at lave installationen for et engangsbeløb.

Køber man sin egen ladeboks skal man forvente en udgift til installation udført af en elinstallatør på omkring kr. 5.000. (Kilde: Bolius 2020). 


Skal man altid lade batteriet helt op?

Nej. Er man på farten giver det god mening, at oplade batteriet efter behov eller når muligheden byder sig og batteriet tager ikke skade af mindre doser henover dagen.

Hvad gør man hvis man kører tør for strøm?

Ligesom i en bil med forbrændingsmotor er man i en elbil aldrig i tvivl om hvor meget strøm der er tilbage på batteriet og hvor mange kilometers rækkevidde det svarer til. Løber man alligevel tør for strøm er der ikke andet for end at kontakte noget vejhjælp.

Er uheldet ude og bilen ikke vil køre længere er der dog altid reservestrøm nok tilbage på batteriet til at havariblinket kan tændes og ruder fx. kan køres ned.   

Hvor mange år holder et batteri i en elbil?

Batterierne produceres med henblik på, at kunne holde hele bilens levetid. De fleste producenter som fx. BMW, Audi og Mercedes yder minimum 8 års garanti på deres batterier eller op til 160.000 km.

Skulle der mod forventning opstå et batteriproblem er de konstrueret således, at cellerne kan udskiftes enkeltvis. Man er derfor under alle omstændigheder ikke tvunget til at skifte hele det bekostelige batteri på en gang. 

Hvad koster det at installere en ladeboks i hjemmet?

Dine almindelige stikkontakter i hjemmet er beregnet til husholdningsapparater og tåler som udgangspunkt ikke den belastning som opladningen af en elbil påfører. Derfor er det nødvendigt med en ladeboks og installationen af denne skal udføres af en elinstallatør. Afhængig af opgavens omfang skal man forvente en udgift til installationen på omkring kr. 5.000 (Kilde: Bolius 2020). 

En ladeboks koster i størrelsesordenen kr. 4.000-10.000 (engangsudgift). Man kan også vælge at leje og dermed betale et månedligt beløb for laderen. Gør man det tilbyder udbyderen som regel, at lave installationen for et engangsbeløb.   

Hvor længe skal en elbil oplade?

Det er meget individuelt hvor lang tid det tager at oplade en elbil. Først og fremmest afhænger det af ladestanderen - hvor mange kilowatt kan den lade med? Dernæst antal faser - en eller tre? Og endelig naturligvis størrelsen på batteriet. 

En typisk ladestander man har installeret hjemme på privatadressen lader med mellem 3,7 og 11 kWh. Er batteriet helt fladt vil man typisk kunne lade det op henover natten (6-10 timer). Oftest er batteriet i imidlertid langt fra fladt og derfor vil 2-3 timers opladning være nok til et fuldt batteri. Der sker selvfølgelig ikke noget ved at lade et fuldt opladt batteri forblive tilsluttet til ladestanderen. 

Benytter man i stedet en hurtig-lader på en station et sted i landet forøges effekt til hele 50 kWh. Det betyder at et batteri på fx. 30-40 kWh. kan lades op til en effekt på 80% i løbet af 30 minutter.

Endelig er der ladestationer med lynladere. En lynlader henvender sig ikke til alle elbiler og kræver at elbilen er forberedt til at kunne lade med en effekt på hele 100-350 kwH. Det betyder at en model som fx. Porsche Taycan kan lade fra 5-80% på godt og vel 20 minutter.

Som nødløsning kan elbilen sættes til stikkontakten med nødkablet, men det må aldrig blive i andre situationer end netop nød. Sikkerhedsstyrelsen anbefaler man aldrig oplader fra en almindelig husholdnings stikkontakt i mere end et par timer og maksimalt med 6 ampere. 

Hvad koster det at oplade en elbil?

Spørgsmålet afhænger af om opladningen foregår hjemme i garagen eller på en offentlig ladestation.

Oplader man hjemme fra sin private ladeboks afhænger prisen af ens aftale med el-leverandøren. Under alle omstændigheder kan det anbefales at oplade om natten hvor prisen pr. kWh er lavest. 

Mange vælger også at tegne abonnement hos fx. Clever eller E.On, som giver adgang til deres stadig voksende netværk af ladestationer fordelt over hele landet. Typisk koster en fast-pris aftale mellem kr. 579-699 pr. måned for fri opladning.   

Hvor finder jeg ladestandere?

De fleste elbiler fortæller selv hvor den nærmeste ladestation er placeret og ellers fremgår de af elbilens navigationssystem. 

Udbygningen af ladestationer er i en rivende udvikling og ladeoperatøren Clever meldte fx. ud i november 2020, at de inden udgangen af 2025 forventer at have etableret flere end 10.000 nye offentlige ladepunkter fordelt i hele Danmark.

Læs mere om her Clevers planer i deres pressemeddelelse her.  

Må elbiler parkere gratis?

Folketinget har givet kommunerne mulighed for, at lade borgere parkere gratis på udvalgte parkeringspladser. Man bør undersøge reglerne i den enkelte kommune eller orientere sig på parkeringsskilte. 

Hvor ofte skal en elbil til service på værkstedet?

En elbils serviceintervaller adskiller sig ikke væsentligt fra diesel- eller benzinbiler. Til gengæld er der færre sliddele i en elbil og derfor vil man oftest som ejer af en elbil opleve væsentlig lavere vedligeholdelsesudgifter.

Som eksempel skal der ikke skiftes motorolie på en elbil og bremserne slides mindre da elbiler generere strøm til batteriet når speederen slippes og farten automatisk aftages. 


Hvor meget mindre forurener en elbil kontra fx. diesel?

En elbil udleder ikke partikler eller lignende skadelige udstødning under kørslen. Til gengæld koster det på klimaregnskabet, at producere elbilen og ikke mindst batteriet samt produktionen af den efterfølgende strøm (med mindre denne kommer fra fx. vindmøller). 

Alligevel vurderer Klimarådet, at en elbil set over hele sin levetid kun er halvt så skadelig for miljøet som en diesel- eller benzinbil.

Læs hele rapporten fra 2018 her.

Er en elbil dyrere end en bil med forbrændingsmotor?

Ser man på det samlede regnskab kan man ikke sige, at en elbil er dyrere end en konventionel bil med forbrændingsmotor (benzin/diesel). Det skyldes at vedligeholdelses- og driftsomkostningerne til en elbil er lave.

Kigger man isoleret på købsprisen af en elbil, kontra fx. en dieselbil, vil man imidlertid godt kunne argumenter for at en elbil er dyrere. Elbiler bliver dog godt hjulpet på vej af begunstigede regler for beregning af registreringsafgift.

I et regneeksempel foretaget af FDM i august 2018 var resultatet, at el- og plugin hybridbiler er marginalt billigere end biler med forbrændingsmotorer set over et samlet ejerskab.    

Kan en elbil fås med anhængertræk?

Der findes enkelte elbiler, som har monteret anhængertræk. Det er dog begrænset hvor meget vægt de må trække og det er vigtigt at anhængertrækket er fabriksgodkendt og ikke eftermonteret.

Ifølge FDM må en Jaguar I-Pace trække 750 kg. mens en Audi e-tron og Mercedes EQC må trække helt op til 1.800 kg.

Ønsker man at køre grønt og har behov for et træk på bilen kan man alternativt kigge i retning af en plug-in hybrid, hvor anhængertrækket er mere udbredt. Se vores aktuelle udvalg af plug-in hybrider her.  

Må en elbil vaskes i vaskehal?

Ja, det er intet til hinder for at køre en elbil i vaskehallen. Både batteri og elektronik er forsvarligt pakket ind mod indtrængende fugt og der er derfor ingen grund til bekymring for kortslutning eller lignende ulykker. 

Hvor stor effekt har vinterkørsel på et batteri?

Det er ingen hemmelighed, at batteriet i en elbil ikke kan lide kulde. Men hvor stor en negativ effekt har det? Eller spurgt på en anden måde: Hvor mange km. skal man forvente det koster på elbilens normale rækkevidde?

En ting er temperaturen. Desto koldere temperatur desto større indvirkning har det på batteriets ydeevne, men også andre parametre som ruten (bakker, motorvej etc.), antallet af passagerer, kørestil og vindforhold spiller ind. 

Flere har sat sig for at undersøge det i praksis og blandt andet FDM har testet sig frem til en reduceret rækkevidde i størrelsesordenen 20-30 procent ved vinterkørsel omkring frysepunktet.  

Hvordan får man længst mulig rækkevidde om vinteren?

Der er flere gode råd til hvordan man får længst mulig rækkevidde ud af sin elbil på vinterdage. Fx.

  • Parker i en aflukket garage. Når det er koldt går meget af elektriciteten til at opvarme batteriet. 
  • Lad elbilen op helt frem til at du skal køre. På den måde er batteriet opvarmet ved afgang og rækkevidden vil blive mindre påvirket af kulden. 
  • Tænd for varmen i elbilen mens den oplader, så batteriet ikke skal bruge kapacitet til at varme kabine op under kørslen. 
  • Oplad så vidt muligt hver gang du parkerer for at løbe et ærinde. Og husk at lade varmen forblive tændt - se punkt ovenfor.
Hold dig opdateret

Modtag nyhedsmail med alle 
nyankomne biler hver fredag.

Cookies- og privatlivspolitk

Vi benytter cookies til at få et indblik i, hvordan du bruger vores hjemmeside så vi kan forbedre din oplevelse og understøtte markedsføringen af vores services.

Ved at trykke ”Ok, forstået!” eller klikke videre på siden accepterer du vores brug af cookies.