Hvor meget CO2 udleder en elbil?

Læs med her og bliv klogere på hvor meget CO2 en elbil udleder.

31.05 2023
Sandjensen 3307 Web

Hvor meget forurener en elbil? Ved første øjekast kan det virke som et dumt spørgsmål. Ifølge staten tæller elbiler som nul-emissionskøretøjer, og når de nu ikke udleder nogen som helst CO2, hvordan er de så i stand til at forurene?

 

Ifølge nye undersøgelser er der ikke den store forskel på CO2-aftrykket hos store, stærke elbiler og små benzinbiler. For nok udleder elbiler ingen giftige gasser, men til gengæld er der en vis del forurening involveret i både produktion af elbiler og fremstilling af elektricitet.

Hvor meget CO2 udleder en elbil under produktion?

På trods af elbilernes ikke-eksisterende CO2-udledning, kommer samtlige elbiler til verden med en betragtelig klimagæld, som tager længere tid at afskrive end den hos benzin- og dieselbiler. Udenpå kan det være svært at se forskel på elbiler og brændstofbiler, men under overfladen gemmer der sig en elefant i rummet, som trækker elbilernes CO2-aftryk i en negativ retning: batterierne.

 

Manglende transparens

Hidtil har det været svært at komme til bunds i elbilernes klimabelastning. Det har ført til en vis kritik fra Thomas Ingenlath, administrerende direktør for elbilmærket Polestar, der har efterlyst mere gennemsigtighed omkring emissionerne fra fremstilling af elbiler.

 

Ifølge Polestars interne analyse - en såkaldt livscyklusanalyse - viser det sig, at produktionen af en enkelt Polestar 2 koster klimaet 26 ton CO2. Andre elbilmærker har ikke offentliggjort lignende analyser, men det er testorganisationen Green NCAP nu i gang med at lave om på.

Sandjensen 3379 Web

Hvem er Green NCAP?

Green NCAP er en testorganisation, der udspringer af sikkerhedssamarbejdet Euro NCAP, og som støttes af blandt andet EU og FDM samt andre europæiske bilklubber. I Green NCAPs første livscyklusanalyse har de testet et felt af 61 biler, der både omfatter elbiler, plugin-hybridbiler, benzinbiler og dieselbiler.

 

Højdepunkter fra Green NCAPs rapport

Bilens størrelse og vægt har stor betydning for klimabelastningen under produktionen, uanset om det gælder benzin- og dieselbiler eller plugin-hybrid- og elbiler.

 

Foruden bilfabrikkernes klimabelastninger under produktionen er det heller ikke CO2-neutralt at producere den fornødne el til bilerne. Til gengæld bliver elektricitet fortsat grønnere og grønnere, og derfor vil elbiler automatisk blive mere klimavenlige med tiden.

 

Sammenligner man store elbiler med små benzinbiler, er der samlet set ikke den store forskel på CO2-aftrykket.

Hvor meget forurener en elbil sammenlignet med benzin- og dieselbiler?

Green NCAP pointerer selv, at tallene i rapporten ikke er voldsomt præcise, men derimod grove estimater baseret på bilernes forventede CO2-udledning over 16 år med 240.000 kørte kilometer. Her følger tallene for elbilerne i testen.

 

Elbiler med under 140 g CO2/km:

  • Fiat 500 Electric (121 g/km)
  • Hyundai Kona (129 g/km)
  • VW ID.3 (133 g/km)
  • Renault Zoe ZE50 (133 g/km)

Elbiler med under 180 g CO2/km:

  • Nissan Leaf (142 g/km)
  • Lexus UX 300e (146 g/km)
  • Ford Mustang Mach-E (175 g/km)
Sandjensen 3358 Web
Hvad er planen?

For at drømmen om den CO2-neutrale bil skal gå i opfyldelse, er der stadig lang vej for både bil- og batteri-industrien. I den forbindelse arbejder EU blandt andet på at flytte batteriproduktion til Europa samt indførelse af såkaldte batteripas, som både skal redegøre for batteriets oprindelse og spore det i hele dets levetid.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsmail med alle 
nyankomne biler hver fredag.

bb